Első albumuk, a
2009-es Black Future megjelenése óta a Vektor egyértelműen
elismert és kiemelkedő névnek számít az undergroundban a progos
hangzású thrash zenekarok között. Öt évvel előző lemezük, az
Outer Isolation után, amellyel én is megismertem őket, megérkezett
a folytatás, Terminal Redux néven, még elvontabb és indirektebb,
de teljesen szerethető és csalódást semennyire sem keltően.
Egy ilyen fiatal
zenekar esetében meglepően sok időnek tűnhet az öt év, ám
jobban a dolgok mögé ásva teljesen érthető. Kevesebb, mint egy
évvel az Outer Isolation megjelenése után a zenekar áttette
székhelyét Tempeből Philadelphiába, ami így elsőre nem hangzik
feltűnően, ránézve a térképre és kis számolgatás után néz
nagyot az ember. A Mexikói határtól nem messze fekvő Tempetől
kellemes, több mint 2300 (!) mérföldre (laza 35-40 órás autóút)
fekszik a keleti parti nagyváros, ahol a zenekar tagjai jelenleg is
élik mindennapjaikat. Vagyis ez nem a teljes igazság, illetve a
történet egésze. Ma reggel véletlenül bukkantam egy facebookos
kép alatti kis szövegre, eszerint a zenekar szólógitárosa, Erik
Nelson novemberben Salt Lake Citybe költözött, akkor még várandós
feleségével. A Utah állambeli nagyváros kb. hasonló távolságra
van Pennsylvaniától, mint korábbi székhelyük volt. Kicsit
összegezve azért nem játék keresztbe átszelni egy kontinenst,
évente többször is, a mindennapi problémák mellett tehát
semennyire sem kell elcsodálkozni az emlegetett öt éven,
rászámolva még az azóta eltelt legalább két Európa turnéjukat,
örülnek, ha marad idejük élni mindennapjaikat. Ennek dacára ,
illetve a várakozásoknak megfelelően egy újabb zseniális lemezt
kaptunk a négyestől, ami talán, sci-fi tematikáikkal élve egy
még távolabbi galaxisba repítette őket, ami a borítón is
visszaköszön.
A majdnem egy és
egy negyed órás, 10 dalt felsorakoztató anyag szerkezetét
tekintve első lemezüket juttatja eszünkbe, ahol a Terminal
Reduxhoz hasonlóan megtaláljuk az 5-6 perces direktebb daraboktól
kezdve, a 10 perc fölötti grandiózus darabokat is. A kor
szokásainak megfelelően a lemez megjelenése előtt kaptunk
korábban dalokat, a zenekar kiadójának youtube csatornájáról,
egészen pontosan az első kettőt hallhattuk legelőször.
Valamiféle szerkezetet keresve a lemezen, annak első három, eléggé
elvont és meglepő elemeket felsorakoztató dala alkot egy egységet,
amit az alig másfél perces Mountains Above the Sun insztrumentális
zár. A maradék hat dal közöl négy direktebb, az előző lemezt
idézvén, úgymond fülbemászóbbak (ha prog-thrash terén létezik
ilyesmi), felvezetve a két, had nevezzük így záró csodát, az
együtt 23 perces Collapse és Recharging the Void mesterműveket.
Többször
emlegettem egy, az Outer Isolationhez képest is indirekten ható
dalcsokrot, ezt jól érzékelteti a Charging the Void és Cygnus
Terminal nyitó kettes. Egy kilenc perces dallal lemezt indítani
bátorság, illetve, egyáltalán nem mellékesen tudás is kell, az
említett darab szerkezete pedig teljesen mellőzi bármilyen
konvencionális dalét, közepének mesés basszusfutamai közé
rejtett szólói és témái gyönyörként csengnek a fülnek. Míg
a záró, női éneket is felvonultató kórusrészt szerintem senki
sem várta tőlük. Kicsit visszatérve a basszusgitárra, Frank Chin
játéka a zenekar láncának egyik nagyméretű gyöngyszeme
(Psychotopia dal basszusszólója pl.). Ennyire részletesen nem
szándékozom górcső alá venni a dalokat egyenként, ezt-azt mégis
lényeges kiemelni. Az LCD (Liquid Crystal Desease) nyitása valami
durván jó, illetve ahogy thrashbe vált az elnyújtott tapping :D.
Szintén figyelemre méltó a már emlegetett, alig másfél perces,
akusztikus Mountains Above the Sun. Ennek balladássága szintén
meglepő, váltása metálosabb vizekre fület gyönyörködtető,
aztán úgy a semmiből ér véget (igen, én is felkaptam a fejem,
hogy nem a teljes verzió van meg?).
Akik eddig
hiányolták a gyorsabb és mondjuk úgy, végig zúzós dalokat,
azoknak a Pteropticon, Psychotopia, Pillars of Sand hármas szolgál
felüdülésként. Persze ide is becsempészték kiszámíthatatlan
tempóváltásaikat .
Az említett trió utolsó dala, a maga (csak) 5 és fél perces
hosszával talán a legdirektebb darab a lemezről, ha valakinek meg
szeretnénk mutatni az albumot és mondjuk csak ennyire van időnk,
talán a Pillars of Sand állja meg leginkább a helyét a lemez
többi részétől függetlenül, illetve nem annyira elvont az
ismerkedő füleknek sem. A záró duóról nehéz bármi értelmeset
írni, a Collapse tiszta énekes kórusai teljesen ellazítóak, itt
is érdemes figyelni közben Chin négyhúrosát, a dal második
felének nyers keménysége mutatja meg tökéletesen, miben is
zseniális a Vektor. Úgy halmozzák 1 dalon belül a hangulat és
tempóváltásokat, hogy egy idő után már meg sem lepődünk
rajta. Míg a 13 perces Rechaging the Void-ról nem írok, azt meg
kell hallgatni, ötletei lemezekre elegendőek lennének, szavakba
átvinni lehetetlen kidolgozottságát.
A legnehezebb
mindig a végső gondolat, nyilván megfigyelhető, hogy semmi máshoz
sem hasonlítottam a dalokat magukat, a Vektor e téren olyan szinten
jár már, hogy saját maga mércéje, underground közegben
megkerülhetetlen. Tízes skálán annál többet adni nem szakszerű,
maradjunk annyiban, hogy sokak számára az év lemezét alkották
meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése