Paradise Lost- The Plague Within
Júliusban, az újvidéki Exit Festival
színpadán láthatjuk a kultikus angol doom zenekart, ezáltal nyernek soraim aktualitást, ahol
megpróbálom összefoglalni, mit is jelent számomra a Paradise Lost, illetve egy
kis értékelést is fűzök legutóbbi lemezükhöz.
Mielőtt a sorok és dalok közé
csapnánk, egyvalamit le kell szögeznem! Nem tartozom azok közé, akik teljesen
elítélik a Paradise Lost 2000 utáni munkásságát, hanem azok táborát erősítem,
akiknél ez eléggé lemeze- válogatja dolog. Életkoromból is kifolyólag a Faith
Divide Us- Death Unites Us és Tragic Idol albumokkal ismertem meg őket, amelyek
megfelelő hellyel rendelkeznek diszkográfiájukban. A kilencvenes évek végi,
kétezresek eleji műveik, egyezzünk meg, nem igazán az addigi Paradise Lost
világát képviselték, igencsak éles váltásként érhették a rajongókat. A goth-indusztriális
hangzású One Second még elmegy, bár végig olyan számomra, mintha Theatre of
Tragedyt hallgatnék. Azt ezt követő időszakot nehéz értékelni, egészen a
2007-es In Requiem lemezig. Nem mondom, hogy rossz, de annyira más, hogy egy
teljesen eltérő közeget szólít meg. A
gondolatmenetet továbbvivén, a tavalyi The Plague Within, mint hangulatát, mint
pedig stílusát, hangzását tekintve szerintem az utóbbi lemezek folytatása, a
durvább ének és hangzás visszatérése kapcsán nem beszélnék egyértelműen a
„visszatérésről a gyökerekhez”. Ezzel egy szóval sem mondanám ki, hogy nem a
korai érát juttatja eszünkbe, a Gothic lemez által vezérelve, mert hazudnom kellene,
ha nem azt hallanánk vissza, amit első lemezeik sötétsége képviselt, de nem
tudunk kizárni semmit, a Draconian Times Forever Failure dalának művészi
elemeitől egészen a Tragic Idol lassan mérföldkővé váló Honesty in Death
remekéig. Egy életmű egésze, szerintem így kell vizsgálnunk, a The Plague
Withint, nem kiragadva saját helyéről és beskatulyázva.
Három szóval tudom kifejezni, hogy miért
nem beszélhettünk egy váratlan fordulatról, Grand Morbid Funeral. Nick Holmes
csatalakozása a „svéd vérfürdőhöz” azért igencsak előrevetíthette a jövőt. A
végeredmény pedig egyáltalán nem maradt el a várakozásoktól, bár nem
kérdőjelezte meg nálam a Nightmares Made Flesh státuszát, mint kedvenc
Bloodbath lemezem, amelyben kellő brutalitás és Hypocrisy is van Tagtgren
mesteren keresztül :D. Ehhez képest a Grand Morbid Funeral megszólalása egy
teljesen más világ, hogy úgy mondjuk sokkal több benne a svéd death, ha egy zenekart
említhetek hasonlóként az az, Entrails lenne. Volna viszont még egy
előzményünk, ami hosszabb ideje munkálkodott a háttérben, death-doom becsületre
méltó keverékeként, Vallenfyre néven. A két stílus és korszakalkotó zenekar
szólógitárosainak (Gregor Mackintosh- Paradise Lost; Hamish Glencross- most már
csak ex. My Dying Bride) projektjét pedig egy még sötétebb hangulat árnyékolja
be, egy tökéletes elegyet képezve a két zenekar korai muzsikája között, modern
hangzással. Szintén nem elhanyagolandó, hogy egy, a death és doom színteret
megjárt dobos erősíti a Vallenfyret, Adrian Erlandsson, aki tiszta véletlenül a
Paradise Lost ütőse is J.
Vagy máshonnan megközelítve, a 2009-ben csatlakozott, mint egyetlen nem alapító
tag, Erlandsson mögött is kereshetők a régi-új hatások. Összegezve tehát, a
zenekar számára minden irányból érkeztek újdonságok.
Továbbra is tartom viszont meggyőződésem, hogy a The Plague
Within így is folytatása a Paradise Lost történetének, illetve nem kell
egyetérteni ezzel, de szerintem az összkép valahol azt a vonalat folytatja,
amit a Draconian Times elkezdett, majd lényegében csak a 2007-es In Requiem
lemezzel tért vissza. Dalokkal alátámasztva, a Terminal vagy a Punishment
Through Time a legjobb példák, egy erő tekintetében rágyúrt Tragic Idol,
hasonló hangzással. A Sacrifice the Flame pedig egyenes folytatása annak az
iránynak, gyakorlatilag mintha az elmúlt két lemez valamelyikéről ragadtuk
volna ki. Vannak persze eltérő darabok, a lemez vége fele feltűnő Flesh From
Bone igazi mestermű, felkapja rá a fejét a hallgató, misztikus, orkesztrális
intróját és visszatérő elemeit egyszer csak felváltja a grandiózus hangzást
dörzspapírként váltó riffek csokra, amelyek számomra sokkal inkább death/black
hatásúak, mintsem death/doom, Mackintosh szólói aztán átvezetnek a doom
világába, amit ismét vált egy grandiózus zárás. A klippesített Beneath Broken
Earth igazi doom darab, nagyon hasonlítva az utóbbi évek My Dying Bride
dalaira.
Írásom végére érve egy kérdés
mindenképpen felmerül bennünk, mégpedig a folytatásé. Annak kérdése még
megválaszolatlan, hogy tényleg a Bloodbath és Vallenfyre, mint „projektek”
hatására tértek-e vissza a durvább, a zenekart 20-25 éve annyira jellemző
elemek, illetve mit is fogunk kapni tőlük ezután? Én mindenképpen e kombinált
útnak örülnék, új és régi egyben, kidolgozott, változatos dalokkal, ami a
rajongótábor minden részét kielégíti, függetlenül attól, hogy mikor is ismerték
meg a Paradise Lost életművét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése