2015. október 21., szerda

Mi mit hallgatunk? a From Underground csapat TOPlistái! TOP5 Thrash. I.rész Izsán Csaba

Az ezzel a cikkel startoló új rovatunkban a From Underground csapat tagjai bemutatják kedvenc lemezeiket, esetünkben TOP5 Tharsh anyag volt a téma. Izsán Csaba Listájával ismerkedhettek.

5. Vio-lence: Eternal Nightmare (1988)
Összeállítani egy listát, ahová csak a kedvenc 5 thrash lemezét teheti az ember szinte lehetetlen utólagos ellenérzések és átgondolások nélkül, ha pedig erre a listára felkerül egy mára eléggé ismeretlen státuszba visszaeső zenekar debütlemeze, azt illik komolyan venni :D.
A Bay Area kisebb nevei közül, talán a Vio-lence volt az a zenekar, ahol első perctől ráéreztek a nagyok árnyékából való kitűnés módszerére, a nem cicasímogatós dalszövegekkel megáldott Eternal Nightmare, a maga 7 dalával és mindössze 35 perces játékidejével elsöpör, miközben nem is unja meg az ember, illetve a lemez sem csak a féktelen zúzásról és egyen tempókról szól, idegölő menetelő sereget idéző beordibálós kórusai és galoppolása zene a thrasher fülének. Ha nagyon szőrszálhasogatók lennénk, lehetne ecsetelni az igencsak jól felfedezhető Exodus inspirációt, ami talán a Calling the Coroner dalban a legnyilvánvalóbb, de nem ez a célom. A lemez egyértelműen a zenekar csúcsát képviseli, akik 1990 után sok más hasonló formációval együtt lassan letűntek, viszont az ötleteik és kreativitásuk Phil Demmel és Robb Flynn alakján keresztül együtt a Machine Head soraiban él tovább.

Őszintén fogalmazva komolyan elgondolkodtatott, hogy az Eternal Nightmare vagy egy Exodus lemez kerüljön-e a listára, a döntésemet két dolog befolyásolta elsősorban, amikor először hallottam pár éve ezt a lemezt a padlóig esett a pofám J, arra gondoltam, hogy ez simán hozza a Bonded by Blood vagy a Pleasures of Flesh szintjét. Másodsorban, tehát egyáltalán nem mellékesen aki a cikket olvassa rákeres egy rég letűnt mesterműre és kedve támad előszedni, újra átélni azt.


4. Heathen: The Evolution of Chaos (2010)
Semmilyen módon sem szerettem volna hanyagolni egy progosabb hangzású thrash lemezt erről a listáról, így Lee Altus és brigádja mindig különleges volt számomra, emellett egyetlen lemez az új évezredből, amit ide választottam. Sajnos a Heathen sem egy túlzottan ismert, vagy kellően elismert név a műfaj igencsak széles tárházából. Altus Exodusba való csatlakozása óta pedig nem is várhatunk szerintem túl sok aktivitást vagy lemezt már a nagy öregektől. A listám legkomplexebb lemeze, az ember csak úgy kapkodja a fejét bonyolult megoldásait hallva, letaglóz, majdnem hetven perces játékideje ellenére sem unalmas, az az érzése támad az embernek a harmadik Heathen nagylemezt hallgatva, mintha néhány teljes diszkográfiát szemelgetne, ötleteinek bősége mutatja hány évig készülhetett, amíg kiforrott a mestermű. White érces hangja Altus és Lum végletekig letisztított gitárjátékára építve fülorgazmus közeli állapot. A Dying Season dal ami szerintem leginkább összegzi a lemez erejét, akik nincsenek oda a prog metalért kicsit túlzottnak érezhetik a lemez telítettségét, olyan véleményt is hallottam, hogy túlzott hangszermaszturbálás az Evolution of Chaos, de számomra hibátlan darab. 

3. Kreator: Coma of Souls (1990)
Igyekeztem úgy válogatni, hogy egyazon zenekar két lemeze ne kerüljön fel, a változatosság gyönyörködtet nemde?  Szögezzük le az első perctől, semmi bajom a korai Kreator lemezekkel, szeretem őket, de számomra a pokolig dicsőített Pleasure to Kill csak egy a szárnyait bontogató európai thrash istenek útkereséséből. Számomra az Essen-i négyes, mint kiteljesedett, legyőzhetetlen, de egyben kiegyensúlyozott és akaratát középtempón is elsöprően érvényesítő érájuk a favorit. Túl sokáig nem is gondolkodtam, hogy melyik lemezük kerüljön ide, életművűkből emellett a régi útra visszatérő Violent Revolution és az utolsó Phantom Antichrist van a képzeletbeli dobogómon, viszont egyik alkotás sem veszélyeztette a lélekkóma státuszát, mint kedvenc. Lehet trúúúskodni ezer fele, illetve a korai recsegős lemezeket, isteníteni, de amint megszólal ez a csoda, bármelyik hibátlan dala, a legfinnyásabb ellenlábas is elhallgat. Külön kiemelendő a Hidden Dicatator-Mental Slavery-People of the Lie hármas, de egy hibátlan akkord sincs a lemezen, 11/10 pontos zsenialitás, letisztult hangzással.  




2. Metallica: Ride the Lightning (1984)
Semmilyen módon sem szeretnék belemenni a Metallica mocskolásába, gimis korszakom egyik alapzenekara volt, azért szerettem és szeretem, amit játszottak, a tagok irányába történő sárdobálás és mocskolódás nélkül. Lezárt ez a korszakuk, ellenben első 3 lemezük támadhatatlan bárhonnan is nézzük. Bár számomra is első lemezük, a Kill ’em All, az, amelyen dalok szempontjából a legtöbb favorit van, a sorban második Ride mutatja a legkerekebb egészet, kiforrottabb, viszont az első lemez erejét is magán hordozza, nem féktelen zúzás és gitártépés, de nem is lassú balladázás (Tegyük hozzá, általában a letisztult, későbbi lemezek pártolója vagyok a Bay Area-i színtér esetében, a Metallica esetében másként érzek). A dalokra kitérni talán értelmetlen, metál közösségben ki az, aki nem ismeri a Creeping Death vagy Fight Fire with Fire kaliberű klasszikusokat, ez a lemez azt képviselte 1984-ben egy alstílusban, amit tíz évvel később a De Mysteriis Dom Sathanas képviselt sok ezer kilométerrel odébb, megkerülhetetlen mestermű.




1.    Megadeth: Rust in Peace (1990)
Elérkeztünk arra a pontra, ami számomra a thrash metal esszenciája, a Megadeth talán az a zenekar, amit a Metallicanal is inkább szokás baszogatni, legyünk őszinték, a jó öreg kurafi, Dave Mustá… Mustaine rászolgált erre párszor, ennek viszont semmi köze a zenekara negyedik nagylemezéhez, amit számomra szavakkal leírni nem egyszerű feladat. Arról a lemezről beszélünk, amit még azok a fémzene rajongók is szeretnek, akik amúgy köpnek a Megadethre, úgy fogalmaznék, hogy félúton a hírnév és igényesség között, eltávolodva valamelyest az Underground világától, de még nem a kommersz úton. A lemez, amit először készítettek el profi körülmények józanság és kellő elhatározottság mellett, érdekes felvetés lehetne, hogy mi is történik, ha egy évvel korábban, a már fentebb is említett Lee Altus elfogadja a meghívást a zenekarba, milyen lett volna a zseniális Friedman nélkül, aki a Mega talán legjobb zenésze volt története során, és akinek névjegyéve váltak azok a szólók és túlvilági játék, amit például a Hangar 18 alatt is a világ fülébe muzsikál. 9 dalunk van, 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése